Anmeldelse af Peo's spillebog

Peo’s spillebog er en bog med nogle få udvalgte populær melodier arrangeret for guitar af Peo Kindgren. Med mange år på bagen i undervisningssektoren har Peo tit oplevet at elever har bedt ham om at arrangere visse populær meloder for guitar, og med denne bog leverer Peo nu varen så andre også kan nyde glæde af dem. Derfor er det ikke overraskende f.eks. at finde hits som Matador, Jutlandio og Don’t Cry For Me Argentina udsat for guitar.
Holder hvad han lover
Peo skriver selv i forordet at han personligt er træt af store og dyre guitarbøger der byder på kendte melodier til guitar, der så viser sig enten at indeholde skrabede og tyndede versioner af original melodien, eller overanalyserede fortolkninger af selv samme, der dermed bliver skræmmende svær at spille.
I hans egen spillebog kan man med et halvt øje se at han respekterer det originale tema i hver melodi, arrangeret så den passer perfekt til guitar og oven i købet bliver nem at spille.
Fingersætninger
Til hver melodi er der leveret fingersætninger med, så man nøjagtig kan se hvor man skal placere fingrene. Derudover skriver Peo en kommentar til hver melodi under noderne hvor han forklarer hvorfor han i den og den takt har valgt en specifik fingersætning. Når man spiller melodierne i Peo’s spillebog med de angivne fingersætninger så kan man være sikker på at man spiller dem nøjagtig som Peo selv gør, i hvert fald teknisk.
Indbydende læsning
Jeg er imponeret over den glade og letheds følelse man får nar man sidder med bogen på nodestativet. Den er dejligt indbydende, og man kommer hurtigt i gang med at stave sig igennem det. Ja har man spillet i 4 år eller mere, kan man eller bør man kunne spille de fleste sange i bogen som prima vista, dvs. direkte fra bladet uden forberedelse, men dette bør aldrig være et mål i sig selv, det vigtigste er at få melodierne lært og indøvet langsomt, og så er det jo lige meget hvordan man er nået frem til resultatet og hvor lang tid man har brugt på det. Når bare resultatet er der.
Der er kun to minusser ved bogen, som jeg ser det.
For nemt
Det første er, og det er lige så meget et forslag som et suk, at Peo’s tilgang til nogle melodier bliver en anelse for pædagogisk, og her tænker jeg især på Jutlandia hvor han ganske fremragende får alle aspekter frem i melodien, men på en lidt for venlig og bøvlet måde, når vi taler teknik. Fingersætningen er for venlig. Der kommer jo et tidspunkt i alle guitaristers liv hvor de bliver nødt til at lære mere end kun en position at kende, og tilsvarende toner på kun en streng.
Jutlandia florerer lidt for meget på E strengen og i første position, det ville være meget mere fornuftigt at placere den i flere postioner og dermed strenge, så den får et hurtigere og mere intelligent flow i fingerbevægelsen i venstre hånd.
Eleven vil nok være totalt uening med mig, for i 1. position er den jo nem at spille… men alligevel: Peo skriver jo at bogen er skrevet til elever med 3-4 års erfaring, og med de år på bagen bør man kunne bevæge sig i mere end kun én position.
Savner tabulatur
Et andet dybt suk er, og her tænker jeg ligeså meget på selve forfatteren, som på eleverne eller dem der køber bogen, for ak og ve – den indeholder kun noder og ikke tabulatur, og allerede kan jeg høre Peo fortælle i baggrunden at det er fordi bl.a. bl.a. og hans forklaringer er sikkert 100% baseret på de erfaringer han selv har haft ved at undervise i mange år, så det er nok ikke helt tilfældigt at han har valgt ”kun” at have noder og ikke tabulatur i sin bog, men det er en skam da der dermed er mange derude som bliver afskåret for at lære disse guitarperler som er mere spilbare og lettilgængelige på guitaren end nogensinde før. Hvad enten man kan lide det eller ej, så er der mange derude som fravælger bøger kun med noder, de vil have tabulature med også så de  hurtigt kan se i hvilken position tonerne bliver spillet. Der er også mange som både bruger noder og tabulaturer og det er standarden i DK i dag, og har været det internationalt i mange år. En skam, ikke mindst for Peo da han ellers ville kunne få masser af købere til sin velskrevne bog.
Layout
Bogen er totalt selv-lavet af Peo, dvs. at han selv har lavet layout, sats, og dtp opsætning af bogen, med andre ord det hele selv, og det er han sluppet meget godt fra.

Jeg håber GUF vil genudgive bogen med tabulatur og evt. lidt flere sange.
Udover disse ”justeringer” så elsker jeg den bog, og bruger den meget selv, den er rent guf for guitarister i alle aldre og oven i købet niveauer (næsten), så den fortjener en plads derhjemme på reolen ved siden af spil guitar 1-3.
Så hvad venter du på? Ring eller skriv til Peo og få fat i Peo’s spillebog!
Bogen koster 130-150 kroner

0