Guitarama

Endelig en bog for et guitarokester. Bøger med flere stemmer til guitarister er i mindretal her i landet, så det er spændende at se hvad denne guitarbog med 3-4 stemmer har at byde på.

Flerstemmig
Guitarama med undertitlen Music for guitarorchestra er som navnet antyder en flerstemmig guitarbog af Henrik Bay Hansen som udgives af forlaget GUF.

Sjov forside

Nu skal man ikke skue bogen på coveret, men jeg synes personligt at det er befriende at de har gjort sig umage med forsiden. Den er ikke bare en man nøjes med at kigge på én gang, nej denne her skal nærstuderes som et maleri, og ganske fornøjeligt tegnet, og appelerer med sin sjove Tintin agtige forside (tegnet af Maria Lyng Andersen) til det unge publikum, og i forordet afsløres det også at den primært er skrevet til musikskole elever, men kan bruges af alle guitarister, der har lyst til at danne et orkester, med fokus på at det skal være sjovt at spille og lytte til guitar.

Varierede værker
I bogen får man 7 værker i forskellige genrer og (spille)stil. Deraf populær melodier som My heart will go on fra Titanic filmen og Smile skrevet af Charles Chaplin. Disse er lige som de andre 5 niveaumæssigt overkommelige for lettere øvede guitarister med den lille detalje at læseren skal mestre nodesproget, og det kan de fleste musikskole elever, og hvis ikke er de jo det rette sted til at få det lært.  Selvlærende læsere kan med fordel lære noder efter Spil guitar 1 (se anmeldelse her på siden) og helst have 'besejret' de fleste sange der er i denn bog, for at være rimelig udrustet til at få det meste ud af denne bogs sange.
God detalje
De syv sange består af 3 til 4 stemmer hvor den første stemme ikke nødvendigvis er den mest krævende, de svinger i sværhedsgrad, så hierakiet med at spille første og anden violin gælder ikke helt. Som en god detalje får du, udover det almindelige nodeark med alle stemmer skrevet under hinanden, også din egen stemme skrevet på et separat nodeark, så du kan få et bedre overblik og koncentrere dig om at spille din egen stemme. En ganske god og værdsat detalje, så er underviseren også fri for at skulle genudskrive individuelle stemmer til guitaristerne, og dermed spare masser af papirarbejde.

Fingerspils øvede
Stille nu, Spanien, og myggen  i mindre grad, er sange som kræver en hel del højre hånds færdigheder, og at du som guitarist er ferm til fingerspil, og først nævnte er teknisk krævende da den benytter sig af teknik som flagolet toner, pizzicato og andre dynamiske ornamenter. Med andre ord et nummer som benytter guitarens muligheder til fulde.

Begynder niveau
Sange som Norwegian sunset af vores egen Bent Fabricius -Bjerre er så vel organiseret harmonisk at hver stemme passer sammen uden at det kræver den store tekniske kunnen fra læserens side. Jeg vil mene at den på niveau ligger spil guitar 1 niveau, og sagtens af en læser der kun har nået halvvejs i denne bog eller har stavet sig igennem den. kræver bare lidt nodelæsning og at man kender forskel på halv noder, kvart noder, og ottendedels noder, med den undtagelse at stemme 3 benytter sig af positions spil, noget der ikke bliver dækket i spil guitar 1, men først i spil guitar 2 og især spil guitar 3, men her taler vi læsning og ikke teknik, teknisk set er den stadig på begynder niveau.

Kræver musikals udtryk
Smile er med første øjekast nem at spille sågar for begynderen, men tag ikke fejl det som er udfordrende i denne melodi er netop melodistemmen at få den til at klinge dynamsik og emotionelt, så her er der tale om musikalsk udførelse og i mindre grad guitarteknik. Samme gælder for 'My heart will go on' som har en forbavsende enkel melodistemme, når man tænker på hvor meget musik Celine Dion alligevel får ud af den, men denn er niveaumæssigt mere krævende teknisk set end 'smile', men kan sagtens læres af elever som er lettere øvede og over spil guitar 1 stadiet, men den ihærdige spil guitar 1 læser kan også godt lære den med lidt knofedt.

Jeg vil give forfatteren ret i at dette er en sjov bog at spille for eleven, og at den som sådan er en velkommen gæst på musikskolernes nodestaviv. Den fungerer også overraskende godt for selvlærte elever, der dog i nogle tilfælde har brug for lidt ekstra hjælp, fx. til at forstå 'stille nu's helt til fulde. En udmærket indlærings bog for guitarorkester, som der jo ikke findes mange af på dansk, med en sjov forside.
Info
Guitarama
kr. 199,00
Forfatter: Henrik Bay Hansen
Sider: 72
Udgivet: 2007

6 friske stykker for guitargruppe/guitarorkester arrangeret med mange smarte detaljer af Henrik Bay Hansen. Alle kan være med, så man kan bruge til ’ujævnt’ sammensatte grupper. Titanic, Smile og Sakura plus en Bent Fabricius-Bjerre komposition er at finde i bogen

0