Guitarsangbog 3

Guitarsangbog 3

Guitarsangbog 3 af Flemming Munkholm Jepsen er den tredje og sidste i rækken af becifrings guitarskolen.Den indeholder et bredt udsnit af uopslidelige sange på både dansk og engelsk fra guitarspillerens standardrepertoire, der dækker hele spektret fra viser over folk til poprock. Hver enkelt sang er tilrettelagt, så den lyder autentisk uden at blive vanskelig at spille. Akkordsamlingen udvides med barréakkorder, og der gøres flittigt brug af tablatur.

I denne bog lærer eleven en mere avanceret metode at stemme guitaren efter, samt hvordan man sætter strenge på en spansk guitar.

Bogen lægger hårdt ud med Let It Be, en krævende Beatles klassiker, og det at vel at mærke ikke kun med akkorder, men også med en fire takters lang fingerspils intro skrevet som tabulatur. Dermed lærer eleven også at spille melodispil, selv om det ikke er melodien der bliver spillet, men en underliggende akkompagnements melodi. Scarborough Fair fylder en hel side med Paul Simons velkendte fingerspils arrangement af den populære traditionelle sang.

Fordelen ved at man får både akkorder og tabulatur er at man kan vælge at fokusere på det som man har lettest ved. Nogle elever har lettest ved at strumme akkorder med plekter, og andre kan ikke få nok af fingerspil, og basgange, dermed er det noget for alle.

Genremæssigt får vi nu også hilst på jazzstandarder som Ain't she sweet, Speak softly love (godfather), og den danske Elefantens vuggevise, der næsten er smukkere i sine harmonier (spillet på guitaren) end i melodien. Vi får også lækre standarder som California Dreaming, Yesterday, og Annie's song. Så der er rigeligt at gå i gang med af lækre sange der bare bliver bedre af dit guitarakkompagnement.

I denne bog bliver eleven præsenteret for barré akkorder, men det ændrer ikke noget ved det faktum at det er højre hånd som har mest fokus i bogen, ligesom det har været det i de to andre bøger, og det synes jeg personligt er meget fornuftigt. Det er jo i højre hånd at vi skaber den lyd der kommer ud af guitarens lydhul. Dermed ikke sagt at eleven ikke får sin sag for med de mange nye (barré) akkorder, men følger man den samme device som i bog 1 og 2, er jeg sikker på at de fleste vil kunne lære disse med den rigtige mængde øvning, men først og fremmest er bogen stadig sjov at læse i og den ene side inspirerer en til at læse den næste side. Sådan fungerer det hele vejen igennem.

Bogen er mindre progressionsmæssigt opbygget end forgængeren, og det er meget naturligt, da udgangspunktet for at lære bog 3 er at man kan de fleste akkorder i forvejen, og det kan du hvis du læst og ikke mindst lært bog 1 og bog 2, har du det er du vel udrustet til at håndtere bog 3, og du behøver i modsætning til forgængerne ikke absolut øve side efter side, men gerne springe frem og tilbage.

Guitarsangbog 3 giver et flot punktum på guitarskole triologien med sine spændende fingerspils figurer i tabulaturformat. Jeg er sikker på at dens brede udbud af sange vil være tilfredsstillende for langt de fleste elever. Rigtige klassikere dør jo aldrig!

Målgruppe: Den lidt viderekomne guitarist. Forudsætter at man behersker stof og teknikker fra de to første hæfter i serien.

4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.klasse

Bogen koster 160-, og er på 60 sider, og kan købes hos: www.dansksang.dk