Guitarskolen Grib Guitaren 2

En bog om guitarteknik er ikke noget man ser hver dag i Danmark De fleste guitarskoler lader al snak om teknik være et unævnt kapitel og giver som regel opgaven videre til underviseren som bruger bogen i undervisningssammenhæng.

Bogen jeg sidder med er Grib Guitaren 2 af den konservatorieuddannede klassiske guitarist Elisabeth Hersing Køhler og udgives af GUF og er med nodesats af Kurt Møller som vi kender fra Spil Guitar 1-3.

For at skrive en bog om teknik kræver det en masse ord og lange forklaringer, og det bærer bogen også meget præg af.

Bogen kommer bl.a. med tips til forbedring af hørelære, vejledning til øvelser, en hel del hjælp til den svære teori del, og endda hjælp til at få en god klang. Og det er gjort i et sprog som føles meget personligt og afslappet, da forfatteren i en mild tone forklarer hvad man gør f.eks. i en situation hvor man er nervøs før en fremførelse.  Svære emner bliver roligt forklaret, men man undgår ikke lange tekster og havde der ikke været forklaring i billedform til de fleste ting, så ville bogen virke meget tung. Heldigvis er der både billeder og guitar numre med i bogen.
Nogle ting er selvfølgelig lidt svære at vise på et billede, så her må man nøjes med teksten.

De sange der er med i bogen er af en middel til høj sværhedsgrad, og de er taget med for at understøtte den forklaring der er i bogen til en bedre teknik. Eller sagt på en anden måde for at spille melodierne hjælper det om man mestrer den teknik som er en forudsætning for at spille dem.
Sangene er til dels fremstillet til lejlighed af forfatteren samt kendte værker af kendte klassiske komponister. Derudover har forfatteren også arrangeret kendte populær værker for guitar som den melodiøse Daniel komponeret af Elton John.

Det er nogle svære ting bogen beskæftiger sig med, og det er en fornøjelse endelig at kunne se på tryk hvad man stiller op når f.eks. har ledsmerter og hvad man gør når man hurtigt bliver træt i fingrene eller hånden. Bogen indeholder nogle vigtige fingerstræks øvelser og også andre joga relaterede stræk øvelser, så man kan sige at forfatteren går grundigt til værks og ikke kun med guitaren men også med selve motorikken, og det er ikke en uvæsentlig ting. Tip til hvordan man sidder rigtigt med guitaren og hvordan man memorerer sange er der også med i denne detaljerede bog. Jeg vil ikke fortælle så meget mere om hvad den indeholder da jeg nemt kan komme til at afsløre nogle ting som man selv bør læse i bogen.

Bogen er et meget godt initiativ og den lykkes også meget godt, men kommer i sagens natur til at virke lidt tungere end andre guitarskoler da der jo logisk nok er så meget tekst i forbindelse med de lange forklaringer. Den er godt udført med spændende guitarværker, og skal nærlæses af læseren for at få optimal udnyttelse af den. Dette er ikke en bog som man bare skimmer igennem.

Grib Guitaren 2 (+CD)
Udgivet 2006
225,- DKK