Gutitarsangbog 2

Du er her

Guitarsangbog 2
Gutarsangbog 2 er en fortsættelse af Guitarsangbog og er på 30 sider med danske og udenlandske populær sange.
I toeren fortsætter forfatteren den gode stil med forslag til greb, akkordskift og anslag. Sidstnævnte er nu blevet udvidet med anslagsekesempler itabulatur. Udover becifring, der viser hvilke akkorder der skal spilles på guitaren, er melodistemmen også skrevet ud for noder.
Først i toeren bliver der forklaret hvordan man stemmer guitaren, i en letforståelig figur. Det kunne godt have været plads til denne ogås i etteren, som en oversigt.
Visningen af anslag og fingerspil i tabulatur fungerer rigtigt godt, så kan man som guitarist fokusere på anslaget. Dog viser forfatteren kun en enkelt takt i tabulatur med forslag til anslag, og meningen er så man som elev skal spille de andre takter med samme anslag. Fx. er der i sangen Bim bam busse udskrevet en takt med en fingerspilsfigur i Dm, nærmere betegnet vekselbas. Den skifter imellem fjerde og femte streng i bassen, spillet af tommeltot. Her går forfatteren ud fra at eleven selv kan regne ud hvilke strenge han skal anslå med de andre akkorder som A7, og C. Som forfatteren selv skriver: Du kan lade øret afgøre. Som forklaring til hvilke strenge man anslår hvis der er to muligheder for at anslå basstrengen i en vekselbas.
Som noget nyt viser forfatteren også hvordan man kan få flettet lidt melodispil ind sammen med becifringspillet. Det gør han ved at vise basgange, der danner bro til den næste akkorder, dvs. lægger op til den.
I toeren sniger der sig mere og mere musikteori ind, men det virker ikke forstyrrende på indlæringen, da fokus stadig ligger på akkorderne og anslag.
Som i etteren får du mulighed for at prøve kræfter med flere forskellige anslagsteknikker og spændende rytmer, såsom calypso, jamaicanske og latinamerikanske rytmer, der bliver beskrevet i detaljer, og vist i en anslagsfigur med nodeværdier og symboler. Vel at mærke med forklaring til symbolerne. Symbolerne er de samme som i bog 1 med ned og oplsag, men der er kommet flere hjemmelavede symboler med, der skal hjælpe med at vise en svær rytmefigur.
Genremæssigt er bogen meget varieret og vi får både country, pop, calyspo og folkesang med. Sange som alle er gode at synge og at spille rytmeguitar til, såsom papirsklip, æblemand, Come back lisa, og Billy Boy. Dermed får eleven mulighed for at få afprøvet flere spændende anslagsteknikker.
I toeren får eleven også beskrevet hvordan en capo fungerer, og beskrives der kort hvordan man anvender den, men der ikke nogle sange i bogen der bruger capoen dog. Dog kan eleven jo selv bestemme om han vil bruge capoen i seng der måske er for lav.
Bagest i bogen findes der som i etteren en oversigt over akkorder, og dennegang både med akkorder præsenteret i bog 1, og med de nye akkorder. Desuden er der på næstside en oversigt over anslagsteknikker såsom vekselbas, og arpegigo. Allesammen teknikker der har været brugt i bogen. En rigtig god idé.
Konklusion
Bogen fungerer rigtigt godt som en fortsættelse af Guitarsangbog 1, især med de mange spændende nye anslagsteknikker. Akkorderne er tilpas overkommelige for begynderen og stiller ikke urealistiske krav til fingerfærdigheder i venstre hånd. Toeren kræver selvfølgelig mere øvning end etteren og det vil nok være smigrende for mange elever at springe i bogen til en sang man gerne vil lære, men da bogen er rimeligt progressivt opbygget er det bedst at tage en side, og en sang af gangen.
Bogen koster 160-, og udgives af forlaget Folkeskolens musiklærerforening, og kan købes hos: www.dansksang.dk

Rating

0
No votes yet

Kategori

Bøger