Spændende Jimi Hendrix biografi

Room full of mirrors er en biografi om Jimi Hendrix på 405 sider skrevet af Charles R. Cross og oversat til dansk af Steen Fil og udgivet af forlaget Klim.
Bogen er en biografi om århundredets største og kendteste guitarist indenfor rock verdenen Jimi Hendrix og hans liv og færden fra hans hårde barndom op til tiden før hans død. Jimi Hendrix barndom var usædvanlig hård som bogen flere gange nævner og levede han til tider helt hjemløs og forældreløs og på skift hos sin alkoholiske mor, og far, enten hver for sig eller sammen, og hos sine bedsteforældre, familie og plejefamilier og skiftede skole et utal af gange.  Derfor lærte han hurtigt at klare sig selv og tackle de yderst fattige vilkår han voksede op under.

Bogen beskriver i bedste prosa stil i et levende sprog hvordan Jimis opvækst formede den mand, som verden lærte at elske og beundre for sit nærmest umenneskelige talent, igennem spændende, sørgelige og til tider morsomme detaljer fra hans barndom. F.eks. hvordan hans far så det at være kejthåndet som et svaghedstegn og ikke ville have Jimi til at spille guitar med venstre hånd. Problemet løste den kreative Jimi ved at vende guitaren om da faren kom igennem døren og fortsætte den sang han var startet på med venstre hånd, uden at faren kunne høre forskel. Denne sjove historie viser dog meget sigende hvor meget den stakkels dreng skulle kæmpe for at overleve, bogstaveligt talt.

Bogen beskriver ikke kun Jimi Hendrix liv men også en hel masse om hvordan hans forældre havde det før han blev født, og hvordan forholdene var da han kom til verden som en yderst velskabt baby. Forfatteren forsøger at beskrive hvem hans forældre var og give et indblik i hvorfor de behandlede deres søn så dårligt og tit fik ham tvangsfjernet af kommunen. Det at begge forældre var stærkt alkoholiserede og den svære opvækst giver en bedre forståelse for Jimis eget overforbrug af stoffer og alkohol. Manden havde langtfra en normal opvækst, men passede dette til trods skolegangen på samtlige af de skoler han gik på, dog med det til følge at hans karakterer blev dårligere og dårligere for hvert skift.

Bogen beskriver også hvordan Jimi i sin tid i England, lige før han blev kendt, lynhurtigt kom ind i varmen hos datiden største guitarister såsom Eric Clapton, Jimmy Page og Jeff Beck og Pete Townsend som alle var store beundrere over dette unikums store talent og det han kunne vride ud af en guitar. Dog er der ingen hemmelighed at forfatteren mest dyrker de menneskelige aspekter omkring Jimi og i mindre grad guitarrelaterede aspekter. Der findes der jo til gengæld et hav af bøger og film om i forvejen. Forfatterens fortællinger er baseret på fortællinger fra folk der kendte Jimi så som hans bassist og beskriver også hvordan andre famøse musikere såsom Paul McCartney tog Jimi til sig.
Det skulle ikke undre mig om bogen udkom som film en dag. Den indeholder lige så mange saftige personsfortællinger og har en tilstrækkelig dosis drama, kærlighed, humor og nyhedsværdi som Walk The Line der udkom i år på DVD og handler om countrylegenden Johnny Cash.

Nu er det formålsløst at beskrive alle bogens mange spændende fortællinger i detaljer, men læseren kan glæde sig til en bog med en yderst detaljeret og veldokumenteret fortællingsstil om vidunderguitaristen Jimi Hendrix.   Godt nok er der meget spændende læsning i denne bog som ikke kun fungerer som en biografi, men også som en spændingsroman, dog er der ingen hemmelighed at det kun er de ægte Jimi fans der får mest glæde af den.
Bogen indeholder som sagt 405 tætskrevne og der er ingen billeder i, bortset fra nogle få sort hvide i meget høj kvalitet i midtersiderne.

Bogen Room Full Of Mirrors udkommer 03 november.

0