Gribebrættet/halsen

Du er her

Halsen kaldes det sted på guitaren hvor tonerne nærmest ligger og venter på dig. Da du griber akkorder på halsen, kaldes den også: gribebræt. Her kan du læse om tonerne på halsen.

Samtlige toner på guitarens gribebrædt:

Halsens toner kroamtisk
Samtlige toner på guitarens gribebrædt

Før du begynder at kaste dig ud i at lære samtlige toner udenad, så vil jeg give dig et lille tip. Og det er at tænke i afstande imellem de forskellige toner. Fra C til D er der et enkelt bånds afstand (der hvor D# er), og fra E til F er der intet bånd imellem. Læs mere om intervaller her: detaljeret forklaring om toner

C dur toner uden fortegn

Gribebrættets toner uden forten
Gribebrættets toner uden fortegn

Tonerne fra c dur skalaen på gribebrædtet er her vist uden fortegn, dvs # og b. Istedet for at lære dem alle udenad anbefales det at du siger remser tonerne fra C-dur skalaen: C-D-E-F-G-A-B, prøv så efterfølgende at finde dem på brættet og marker dem, print dem evt. ud.

Når du så kan huske tonerne fra C dur skalaen ja så kan du bevæge dig rundt på gribebrædtet. Husk ½ afstand imellem E og F = intet bånd, og en hel afstand imellem A og B = et enkelt bånd imellem.

Et enkelt fortegn tilføjet = '#'

Gribebræt fortegn med kryds
Gribebrættets toner med kryds fortegn

Som du kan se på figuren så er der med gult vist et F# som er et F spillet et bånd højere op af gribebrædtet end et “nøgent” F. Hvis du vil have samme resultat ved C-D-E osv. skal du blot anvende samme metode.

Opgave
Find den nøgne (fortegnsløse) tone og stil dig ved båndet ved siden af, der har du # (krydset) som hæver tonen ½ trin. Går du den anden vej bliver den nøgne tone sænket ½ tone.

Nogle toner er udeladt med vilje. Vil du se samtlige toner så se første figur her på siden

Gribebrædtet med "b"

Gribebræts toner med b fortegn
Gribebrættets toner med B fortegn

Som du kan se på figuren så er der med gult vist et Ab som er et A spillet et bånd lavedre ned af gribebrædtet end et “nøgent” A. Hvis du vil have samme resultat ved C-D-E osv. skal du blot anvende samme metode. Find den nøgne tone og stil dig ved båndet ved siden af, der har du b (b’et – flat på engelsk).

Dur skala med #

Cis dur skala alle toner
Cis dur skala alle toner

Skalaen er en C# dur skala (cis dur). Læg mærke til hvor #'erne er og sammenlign med "Dur skala med 'b'"

Dur skala med b

Des dur skala alle toner
Des dur skala alle toner

Skalaen er en Db dur skala (Des dur). Læg mærke til hvor b'erne er og sammenlign med "Dur skala med '#'". Tonerne er ens og ligger det samme sted. Et # spillet det samme sted som et b = samme tone, men det er ikke den samme toneart, kig på kvintcirklen og læs noget om fortegn her på siden, hvis du er i tvivl.

* oversigten viser en bestemt måde at gribe en C dur skala på, derfor er der toner der mangler eller er blevet udeladt da de ikke var hensigtsmæssige for positionen.